Itthon kukoricából gyártják az E85-öt

Alakítsa autóját a környezetbarát üzemanyaghoz!

               Néhány éve több hazai benzinkuton is lehet E85-ös bioetanolt tankolni. Ez nemcsak azért örömteli hír, mert Szabadegyházán magyar kukoricát dolgoz fel az osztrákkanadai tulajdonú üzem, hanem mert jótékony és gazdaságos, mind az autóra, mind a benne- és a körülötte közlekedôkre. Minden tekintetben környezetbarát megoldás.

              Az autótulajdonosokban azonban még mindig számtalan kérdés és kételkedés fogalmazódik meg. Arról nem is beszélve, hogy némely autótípusoknál elengedhetetlen egy átalakító beszerelése. Égő Ákos, az etanol.blog.hu szerkesztője reményeink szerint a kérdéseinkre válaszolva segít eloszlatni sokak aggodalmát.

− A környezetbarát járműtankolási szokásainkat nézve, hol tartunk a világban? Egyáltalán melyik ország jár E85 tekintetében az élvonalban?

− Az alkoholos autózás Magyarországon nem újdonság, 1927 és 1942 között a benzin-alkohol 1:4 arányú keverékét Motalko néven már forgalmazták. Régen is voltak bioetanolos gyárak, ám a leállás után ma csupán egy működik. 2007 nyarán nyílt az első alkohol-benzin keveréket árusító töltőállomás Bábolnán. Ha a statisztikai adatokat szemléljük, azt látjuk, hogy idén júliusban az E85-öt forgalmazó kutak száma jelenleg 310 fölött van Magyarországon. Ez azért érdekes, mert Európában az egy főre jutó kutak tekintetében mi vagyunk a második helyen, a németek és a franciák előtt. A svéd államilag dotált E85-öt nem lehet megelőzni, ott a kutak száma 1400 körül van.

– Magyarországon tudomásom szerint újabb gyárak beruházását is támogatják államilag. Mi mindent lehet erről tudni?

– 2010 elején három épülő etanol üzem került a kiemelt beruházások közé. A tervek szerint Dunaföldváron, Dunaalmásiban és Kabán is épülnek bioetanolt gyártó üzemek. A közeljövőben sajnos csak Dunaföldvár fog elindulni. Az építkezés jól halad, a tervek szerint 2011 végén indul meg a termelés, kizárólag csak exportra. 2007-ben körülbelül 36 gyárat engedélyeztek, de sajnos a fentieken kívül nem sokról van hír. A vácszentlászlói etanol üzemről is sokat lehetett hallani, túl voltak a próbatermelésen, de a várt indulás elmaradt.

– Mit tudhatunk röviden erről a jelenleg egyetlen működő gyárról?

− A jelenleg működő egyetlen bioetanol gyár Szabadegyházán a Hungrana Kft. tulajdonában van. Jelentős tőkebefektetéssel Közép-Európában egyedülálló módon úttörő munkát vállalt abban, hogy a kiváló minőségű, nagy oktánszámú, jó motorikus tulajdonságokkal rendelkező, magas bioetanoltartalmú környezetbarát E85 üzemanyagot hozzáférhetővé tegye a magyar gépjármű-tulajdonosok számára. A cég a közép-európai térségben elsőként kezdte meg az MSZ CWA 15293 („Gépjármű-hajtóanyagok. Etanol–E85. Követelmények és vizsgálati módszerek”) szabványnak minden vonatkozásban megfelelő minőségű GreenPower E85 márkanévvel ellátott üzemanyag forgalmazását, melyet kukoricából állítanak elő. Emellett az általuk gyártott keményítő, szilárd és folyékony édesítőszerek, alkoholok, takarmányok a legkülönfélébb iparágakban használhatóak.
A gyártás során a kukoricát megfelelő módon előkészítik, majd enzimekkel erjesztik, klasszikus módon víztiszta alkoholt párolnak le. A gyártás során fehérjedús takarmány keletkezik, amit felvevő piac hiányában jelenleg tüzelőként próbálnak értékesíteni.

– Miért környezetbarát ez a termék?

– A bioetanolt gabonából, illetve növényi melléktermékből állítják elő, így az a megújuló energiaforrások közé tartozik. Hazánkban jelenleg kizárólag kukoricából állítják elő. A bioetanol egyrészt hozzájárul az üvegházhatást okozó gázok problémájának megoldásához. Másrészt a bioetanol biológiailag gyorsan lebomló anyag, így csökkenti a szállítás, tárolás és felhasználás következtében történő talajvíz szennyezésének kockázatát. Az etanol égése során csak annyi szén-dioxidot ad le, amennyit a növény a növekedése során megkötött a légkörből. Így az etanol a CO2-törvények szerint CO2-semlegesnek számít, és ezzel egy fontos építőkő az UNO-klímaszerződésben (kiotói egyezmény) foglalt célok megvalósításához. A bioetanol óriási előnye, hogy nemcsak élelmiszeripari gabonából, hanem mező- és erdőgazdálkodásban megtalálható maradék anyagokból vagy növényi hulladékból is előállítható. Svájcban, az Agrola benzinkúthálózatoknál például csak olyan bioetanolt kínálnak, aminek a nyersanyagául kizárólag fahulladékot használtak fel. A fentiek alapján a bioetanolos autóknak − szemben a fosszilis energiát használó járművekkel − nincs hozzáadott szén-dioxid-szenynyezésük. Ezen kívül az alkohol sokkal tökéletesebben ég el, így például a katalizátor nélküli autóknak nagyságrendekkel kisebb a károsanyag-kibocsátásuk E85-ös üzemben. Az sem elhanyagolható, hogy az E85 hozzájárul ahhoz is, hogy a kőolajt exportáló országoktól való függőségünk csökkenjen.

– Mi jellemzi az E85-ös keveréket?

– Az E85 egy szabványos üzemanyag, 70–86% bioetanol és 30–14% benzin keverékéből áll, valamint számos adalékanyagot is tartalmaz, így például korróziógátlót. Az alkoholnak nagyon jó a kopogástűrése, az E85-ös magas oktánszámú (ROZ 105 körüli) hajtóanyag. Fontos kiemelni, hogy elégetése közben nem jön létre öngyulladás.
Az etanolt (etil-alkohol, borszesz, C2H5OH) sokan keverik a metanollal (metil-alkohol, faszesz, CH3OH), ami több szempontól is problémás. Mindkettő színtelen, vízzel elegyedő, gyúlékony folyadék és kémiailag is nagyon hasonló a viselkedésük, ám a különbségek nem elhanyagolhatóak.
Míg az etanolt világszerte használják különféle alkoholos italokban, a metanol erős méreg, lebontásakor formaldehid keletkezik a szervezetben, ami sejtkárosító hatású. Pár korty metanol a szervezetbe jutva vakságot, májkárosodást, sőt halált is okozhat.

           Véleményem szerint a fogalomzavar oka az, hogy az etanol és a metanol is jelen van a gépjárműiparban. Vannak, akik helytelenül metanolosként emlegetik az etanolos autókat. Metanollal főleg autómodellekben, repülőkben vagy tuning céllal autóversenyeken, gyorsulási versenyeken találkozhatunk. Felhasználása során viszont valóban nagy gondot kell fordítani a gumitömítésekre, az anyag tárolására.!

– Említette a versenyautókat. Versenyautók is működhetnek E85-el?

– 2010. év elejétől a kereskedelmi forgalomban kapható, szabványnak megfelelő E85 üzemanyag használata engedélyezett az ORB és a Rallye2 bajnokság futamain. Ez azért nagy áttörés, mert az E85-tel kiváló hatásfok érhető el és közben jóval olcsóbb, mint a versenybenzin.

Az E85 Motorsport Ford Fiestája kategóriájában kiemelkedően szerepel E85-ös üzemanyaggal.

– Ki miért tér át erre az üzemanyagra? Kiknek ajánlott?

– Az E85 jelenleg lényegesen olcsóbb, mint a benzin, viszont az etanolos használat során az üzemanyag-fogyasztás 20−30%-kal is megemelkedhet a vezetési stílus, a megtett útszakasz és a hőmérséklet függvényében. Elsősorban azoknak ajánljuk, akik hosszabb távot tesznek meg egy indítással. Amíg a benzin és az E85 között legalább 70,-Ft az árkülönbség, addig – a többletfogyasztást is figyelembe véve – gazdaságosabb E85-tel járni. Természetesen környezettudatos autóstársaknak is ajánlom, bár sajnos ritkán találkozom olyannal, aki csak ezért váltana üzemanyagot.

Idén júliusban az E85-öt forgalmazó kutak száma jelenleg 310 fölött volt Magyarországon. Egy bioetanol gyár létezik Szabadegyházán a Hungrana Kft. tulajdonában, ahol kukoricából állítanak elô üzemanyagot. A bioetanolos autóknak – szemben a fosszilis energiát használó jármûvekkel − nincs hozzáadott szén-dioxid-szennyezésük. Itthon négyféle E85 átalakító berendezés vásárolható. Ajánlott a BioETUN E85/benzin átalakítócsalád, melyet magyar mérnökök fejlesztettek ki.

– Átalakítás nélkül működik az autók többsége?

– Az E85-öt eredetileg kizárólag FFV (flexfuel) járművekhez fejlesztették. A gyakorlatban viszont bizonyos szabályok betartásával és egyszerű átalakítással alkoholossá lehet szerelni a hagyományos benzin üzemű járműveket is, illetve kevert üzemanyaggal átalakítás nélkül is használható. A tapasztalataink alapján az 50% benzin − 50% E85 keveréket minden korszerű lambda szabályozású autó gond nélkül kezeli. Arra is van példa, hogy egyes típusok fedélzeti számítógépe melegben gond nélkül megbirkózik tiszta E85-tel is. A korszerű gépkocsik Check Engine (motor kontroll) lámpával figyelmeztetnek, ha valami nem megfelelő az üzemanyag-levegő keverékben. Ha a lámpa jelez, mindenkit óva intünk az E85-használattól, ugyanis a szegénykeverék-képzés rendkívüli környezeti terhelést (NOx kibocsátás), illetve motorkárosodást is okozhat. Kipróbálni kipróbálhatjuk, de lehetőleg csak arra felkészített járművet használjunk tisztán E85-tel. Ha esetleg a gyári rendszer kezeli is, hidegindítási nehézségeink lehetnek.

− Hogyan kell átalakítani az autókat? Mi az a szerkezet, amit jó, ha beleszereltetünk?

− Az E85 domináns alkotórészének fűtőértéke a benzinhez képest kisebb, és ebből adódóan az E85 sztöchiometrikus levegő/hajtóanyag tömegaránya 14,7 helyett 9,7 körül alakul. Köznyelvre lefordítva az alkoholból kb. 20–25%-kal több kell hasonló teljesítményhez. Ez megoldható nagyon egyszerű eszközökkel, jeladók jelének hamisításával, a gyári motorvezérlő átprogramozásával és természetesen korszerű E85 konverterekkel is. Ilyen esetben csak minőségi berendezés ajánlott az átalakításra, ami műszaki tulajdonságaiban legalább az adott gépkocsi motorvezérlőjével vetekszik. Lehetőség szerint az adott típushoz hangolható, számítógépről programozható készüléket válasszunk, és csak olyan gyártótól, aki megfelelő garanciát vállal az átalakítóra.

− Hol lehet beszerezni ezeket az átalakítókat? Mennyibe kerül?

− Jelenleg a piacon körülbelül négyféle E85 átalakító berendezés vásárolható. Az áruk nagyjából 30−50 ezer forint, és az árak tükrözik a minőséget is. Én több szempontból a BioETUN E85/benzin átalakítócsaládot ajánlom, melyet az elektronikus befecskendezésű autók legbiztonságosabb és legkörnyezetbarátabb átalakítására fejlesztettünk ki. A fejlesztőmérnökök több mint 11 éve foglalkoznak motorvezérlő elektronikákkal és több mint három éves kutatást folytattak az E85 átalakításokkal kapcsolatban. A BioETUN készülék tökéletes hidegindítást biztosít akár mínusz 20 fokokban is. A hétköznapi E85-használathoz szükséges minden paramétere számítógépről programozható, a dúsítás mértéke tized pontossággal megadható. A működés szükséges adatai kiolvashatók, rögzíthetők. A BioETUN elektronika a főbb keverékképzési funkciókat a gyári motorvezérlőre hagyja, így az autó károsanyagemissziós paramétereit nem változtatja meg, illetve az etanol kedvezőbb tulajdonságai miatt esetleg javítja. Mérési jegyzőkönyvek bizonyítják például, hogy egy EURO 4-es normájú autó etanol üzemben is túlteljesíti az előírt normáknak. Ez a fajta megoldás garantálja az emisszióméréseken való megfelelését a műszaki vizsgán esetleg használtabb motor esetén is.

A BioETUN készülék igény szerint a gyáriakkal megegyező csatlakozókkal kapcsolódik a gépkocsihoz, így az átalakított autó vezetékrendszere érintetlen marad, nem történik kábelvágás, a szakszerűtlen beavatkozásból adódó hibalehetőségek száma minimális. A csatlakozók a későbbiekben oldhatók, a készülék percek alatt nyom nélkül eltávolítható. Természetesen a BioETUN magyar termék. Teljes egészében magyar mérnökök fejlesztése, hazai összeszerelésű készülék.

Nem elhanyagolható szempont, hogy a BioETUN átalakító csak dedikált autóipari alkatrészekből épül fel, a nyomtatott áramköri lap összeszerelése a legszigorúbb ISOminősítésű gépsoron készül. Az elektronika minősége a gyári motorvezérlők minőségével meggyező. Minden egyes készüléket összetett tesztnek vetik alá, így hibás készülék nem kerülhet forgalomba. A készülékre élettartam-garancia jár.

− Átalakítás után mi történik, ha nem sikerül E85-öt tankolni?

− Természetesen konverterek E85 és benzin üzemet is lehetővé tesznek. Benzines üzemben a gyári értékek mérvadóak, ilyenkor feltétel nélkül használható benzinnel is a jármű a gyári értékek megtartásával. A két üzemanyag egymásra tankolható.

− Csak autót lehet átalakítani?

− Természetesen nem. A motorkerékpártól kezdve a jetskiig minden benzinüzemű járművet, amely az alapvető műszaki feltételeknek megfelel. Legutóbb Talmácsi Gábor próbálta ki a Hungaroringen a tesztmotor.hu tartós tesztmotorját, melyet segítségünkkel alakítottak át. A motor hibátlanul üzemel, a versenyző teljes megelégedésére.

− Tudomásom szerint létezik Magyar Bioetanol Szövetség? Milyen célokkal alakult?

− A Magyar Bioetanol Szövetség célja, hogy megújuló alapanyagokból, és lehetőleg környezetbarát technológiával, illetve zöld energiaforrások felhasználásával előállított üzemanyag használata terjedjen el Magyarországon, illetve Közép-Európában, amely a környezetre a lehető legkisebb terhet jelenti, az érintett emberek számára pedig a fenntartható fejlődés lehetőségét teremti meg. Ezért a szövetség támogatja a bioetanol minél szélesebb körű felhasználását elősegítő kormányzati intézkedéseket és regionális programokat, lobbitevékenysége és a programok népszerűsítése révén. A szövetség fontos feladata továbbá a legújabb, szakmailag helytálló adatok és ismeretek átadása a Szövetség tagjai, a sajtó, a döntéshozók, az üzemanyag-előállítók, -felhasználók, gépjármű-forgalmazók valamint a közvélemény számára. Ennek érdekében a Szövetség szakmai fórumokat rendez, illetve megjelenik az ilyen jellegű rendezvényeken, valamint támogatja a tudományos kutatást. A Szövetség − nem utolsó sorban − a hatékonyabb érdekérvényesítés céljával fogja össze egy szervezetben azokat a gazdasági szereplőket és magánszemélyeket, akik a bioetanol iparban érdekeltek – a magyarországi mezőgazdasági termelőket, bioetanol előállító és üzemanyag-forgalmazó vállalatokat, a kapcsolódó kereskedelmi, pénzügyi és tanácsadói vállalkozásokat, járműgyártókat, átalakítókat és forgalmazókat.

− Merre halad a bioetanol? Mik a legújabb törekvések, célok?

− Rendkívül jó tulajdonságainak köszönhetően a jelenleg futó autómodellek a közeljövőben üzemeltethetőek bioetanollal, mégis azt kell mondjam nem a jövő üzemanyaga. A bioetanol egyfajta átmenet lehet abban az időszakban amíg kidolgoznak egy új energiaforrást. Véleményem szerint a jövőben minden üzemanyag jelen lesz − az elektromos hajtástól kezdve a növényi alapú üzemanyagon át a hidrogéncelláig. A távoli jövő üzemanyaga még kérdéses. A bioetanol jövője a szerves hulladék feldolgozása. Magyarország minden tekintetben esélyes, hogy esetleg etanol nagyhatalom legyen.

Tábori Zsuzsa

További információk olvashatók a www.e85tuning.hu és a www.etanol.blog.hu-n!