SportVerda, avagy Magyarország első sportautó műsora

Több tízmilliós autócsodák a Sport TV műsorán

                Dr. Tordai István televíziós producer-mûsorvezető 2006-ban keltette életre hazánk első országos sugárzású motoros műsorát MaXmotor címmel, amelyet a Magyar Televízió m1-es csatornája sugárzott minden második hét szombatján. A mûsor a saját sávjában több ízben is vezette a tv-s nézettségi versenyt, majd két év elteltével ennek a produkciónak is vége szakadt.

             A mai napig nem értem miért szüntette meg az MTV akkori vezetése a nagyszerű nézettségi mutatókkal büszkélkedő MaXmotort, de úgy vélem, az ésszerűtlen döntésekben nem érdemes racionalitást keresni. Így azután én sem tettem, hanem előre tekintettem, és mivel nem szerettem volna feledésbe hagyni a motoros témakört, átkerültem egy másik technikai produkcióba. Az egy autós műsor volt, szintén az m1-en és szintén kéthetente szombaton. Abban a produkcióban kaptam egy blokkot, amelyben a megszokott autótesztek mellett, a motorozás szépségét hirdettem, természetesen motorteszt köntösbe öltöztetve. Mivel az már egy létező produkció volt, műsorvezetővel és összeszokott stábbal, egyszerűen nem találtam benne a helyem. Éreztem, hogy lépnem kell. Elkezdtem keresni az utat, hogy az egyéves kitérő után miként tudnék ismét önálló produkcióval előrukkolni, miként lehetek ismét az az alkotó televíziós, amilyen a kezdetekben voltam – mondta el az MMM Magazinnak a műsorvezető.

                 Aztán, ahogyan ilyenkor lenni szokott, a kiszámíthatatlan sors hozta meg Istvánnak a választ a fenti kérdésre.

                − 2008 vége felé a szokásos heti kispályás foci közben a Sport TV műszaki igazgatója, Horváth József azt ecsetelgette nekem egy félresikerült támadás után, miközben valamelyik bokorban kerestük a labdát, hogy mi lenne, ha nekik gyártanék valamilyen technikai műsort. Józsi elmondta, a Sport TV a legnézettebb tematikus csatorna, ezért ha jó műsort készítünk, garantált a nézettség. Felhívtam Máté Pált, a Sport TV főszerkesztőjét és előálltam egy náluk induló autós műsor ötletével. Pali üdvözölte a törekvést, és mivel akkoriban volt hat vagy hét különböző autós műsor Magyarországon, azt kérte, mi ne készítsünk ugyanolyat, találjunk ki valamilyen alternatív megoldást. Még abban a telefonbeszélgetésben közösen „megszültük” hazánk első sportautó műsorának ötletét. Két év távlatából visszatekintve pedig azt kell mondjam, életem egyik legjobb döntése volt, hogy Máté Palit akkor felhívtam – tette hozzá Tordai István.

                 Ezer magyarból egy vesz csak új autót Idén alig sikerül ötvenezer új személyautót értékesíteni Magyarországon. Az árengedményeket korlátozza a 280 forint feletti euróárfolyam, kevés a vonzó hitelkonstrukció, jórészt csak cégek vesznek autót. Idén augusztus végéig – az egyik felmérés szerint – 29 109 új személyautót helyeztek forgalomba. Összehasonlításképp: 2008-ban, amely messze nem a csúcsév volt, 107 068 autó kapott rendszámot augusztus végéig.

A stáb felállítása

             – Még a kezdetekkor, a motoros műsor időszakában egy véletlen folytán megismertem egy fiatalembert, aki akkor költözött fel Szegedről a fővárosba, hogy a TV2-nél vágóként dolgozzon, mellette kisebb megbízásokat is vállalt. Már az első közös munkánknál láttam, hogy született intelligenciája mellett bőséges tehetséggel is megáldotta az ég. Ezt a rátermettséget a későbbiekben nem csak én vettem észre, ugyanis Vígh Róbert, az egykori vágó, mára például a TV2 Megasztár produkció technikai rendezőjeként is dolgozik.

               Robi természetesen nemcsak vágója, hanem rendezője is a sportautó műsornak és mivel a stáb összeállítása is az ő feladata, úgy döntött, a hagyományostól elrugaszkodva, egy igazi művész lélek lesz a SportVerda operatőre, név szerint Gold Attila. Ahhoz, hogy a produkció életre kelljen, szükséges egy technikus, akit Mohácsi Bence személyében találtunk meg. Bence a kezdetektől dolgozik nekem. Szükségünk volt még egy arculattervezőre, aki a főcímet készítette, emellett vágóként is besegít és nem utolsó sorban a honlapunkat tervezi és szerkeszti. Erre a pozícióra, a különféle nagyszabású tv-műsorok vágóját, Barna Balázst kértük fel – mutatta be munkatársait a műsorvezető, majd arról mesélt, miért kell náluk is egy embernek egyszerre több feladatot is ellátnia.

             – Anyagi lehetőségekben szűkös világunk a tv-stábok létszámát is érinti, ezért a régi hatalmas létszámú társaságokat felváltották a minimális számú szakemberekből álló stábok. Ennek következtében egy embernek alkalmasint több feladatot kell ellátnia.

            Jómagam három és fél ember feladatát látom el, úgymint a producerit, a szerkesztőit, a műsorvezetőit és Robival felesben a gyártásvezetőit.

            Vígh Róbertnek két és fél feladat jut, rendező, vágó és velem felesben gyártásvezető.

            Gold Attila operatőr talán a legfontosabb személy a forgatási napokon, ezért úgy véljük, nem szabad másfajta munkát is ráerőltetni.

             Mohácsi Bence, mint technikus, részint figyeli a hang minőségét, részint pedig a mondanivaló tartalmát is jóvá kell hagynia, hogy ne hangozzanak el olyan mondatok, amelyekben esetleg hiba van. Ez a hiba lehet akár tartalmi, akár pedig beszédtechnikai.

             Mindössze tehát öt főből áll a stáb, plusz, amennyiben hangalámondást (narráció) kell készítenünk, arra rendszerint Fekete Zsuzsa rádiós szerkesztőt kérjük fel. Egy nő kellemes hangja sosem jön rosszul egy férfiaknak szóló műsorban – mosolygott a stábot bemutatva István.

 

 

             Ön is próbálja ki! Tesztvezetésre tulajdonképpen sok helyen van lehetőség. Természetesen az alapkövetelményeknek meg kell felelnünk, például jogosítványra feltétlenül szükség van minden esetben, és alá kell írni egy nyilatkozatot, amelyben felelôsséget kell vállalnunk bizonyos dolgokért a vezetés alatt. Talán a legkönnyebben úgy próbálhatjuk ki álmaink autóját, ha a gyártó családi hétvégéjére látogatunk el.

 

 

A forgatás leszervezése

               Ezt a feladatot hárman látják el:

  • Tordai István az internet segítségével keres luxus, sport, tuningolt vagy akár restaurált autócsodákat, olyanokat, amiket ritkán látni az utcán. Szerencsére a műsornak mostanra igen nagy a nézettsége, így sok esetben a nézők is felveszik velünk a kapcsolatot és felajánlják a tulajdonukban lévő exclusive autót egy bemutató erejéig. – Kezdetben nem volt könnyű rávenni egy – teszem azt − luxusautó kereskedőt, hogy adja oda nekem néhány órára a sokszor több tízmilliót érő autóját ingyen, hogy mi fel tudjuk venni. Ám amióta megismertek bennünket a tvből, újságokból vagy akár az internetről, azóta könnyebb a dolgom – árulta el lapunknak a producer-műsorvezető, aki ha letárgyalta az autót, akkor Vígh Róberttel közösen megbeszélik, milyen helyszín is illene az adott sportverdához. A műsorvezető ezután felkészül az aktuális gépezet technikai paramétereiből. Utána olvas a történetének, magyarán áttanulmányozza a verda egész lényét, hogy meglegyenek az úgynevezett bevezető szövegek, amiket egy teszt előtt mond el a felvételen. A szöveg többi része improvizáció, mert ezek az autócsodák mindig kihoznak belőle olyan gondolatokat, amelyektől természetes és életszerű lesz az anyag.

 

  • Vígh Róbert Tordaival együtt kiötli, hogy milyen helyszínre vigyék az aktuális autót, intézi a forgatási engedélyt. Mindemellett jelez a stáb tagjainak, hogy mikor és hol lesz a felvétel és mi dolguk lesz azt megelőzően.

 

  • Gold Attila operatőr lefoglalja az adott napra/napokra a kamerát és egyéb technikai felszerelést, hang- és fénytechnikát stb. (Attila az XDCAM 530-as kamerát szokta bérelni, mert elmondása szerint azzal professzionális minőségi mozit lehet készíteni. Egy ilyen kamerának az ára egyébiránt körülbelül tízmillió forint, tehát nemcsak az autóra, hanem a kamerára is nagyon vigyázni kell a forgatás hevében.)

 

Forgatás

            − Minden nap más és más, ezért megpróbálok egy átlagos forgatási napot az olvasók elé tárni − kezdi a legizgalmasabb részt Tordai István.

            − A forgatási nap reggelén találkozunk a kameratárnál, ahol bepakoljuk a felszerelést. Vígh Róbert rendszerint késik – nevet a műsorvezető, majd folytatja:

             − Kimegyünk a helyszínre, ahová kisvártatva megérkezik az autó is. A rendező az operatőrrel karöltve beállítja a verdát és engem, a korábban megírt bevezető gondolataimhoz, majd ezt felvesszük. Természetesen többször, mert hol én rontom el a szöveget, hol pedig az operatőr az általa elképzelt képi világot. Ha ez megvan, beülök a méregdrága autóba és padlógáz. Mivel akkor először ülök a volán mögött, így nem kell eljátszanom, hogy mit is érzek valójában a vezetés alatt. Ettől lesz a műsor életszerű. Mindemellett, természetesen megpróbálok a lehető legnagyobb koncentráció mellett vezetni, mert a műsorban látható gépek között rengeteg olyan van, amelyből csak néhányat gyártottak a világon, tehát ha megsérül, akkor vagy egyáltalán nem, vagy csak nagy nehézségek árán pótolható. Voltak és lesznek olyanok is, amelyeknek az ára jócskán meghaladja az 50 millió forintot. Vezettem például az Aston Martin DB9-et, a maga 70 milliós árával, vagy említhetem a Rolls Royce Phantomot. Az a modell, amit anno lencsevégre kaptunk, 120 millió forintba került. Hozzáteszem, ezek természetesen nem tesztautók, tehát ha valami történik vele, az a produkció problémája lesz onnantól kezdve. Ráadásul a teljesítményüket tekintve sem átlagos kocsik. Volt szerencsém például egy 1100 lóerős Ford GT-hez is, pedig már egy 500 lóerős autót sem könnyű az úton tartani – meséli István, aki elmondta: nemcsak a vezetés igényel nagy figyelmet, de a technikai felszerelés épsége is. Gold Attila operatőr például már több ízben forgatott úgy, hogy az anyósülésen térdelve lógott ki a 40 milliós autó ablakán, kezében a tízmilliós kamerával, amit a földtől néhány centire tartott, hogy felvegye az autó fényezésében visszatükröződő, suhanó tájat, miközben a műsorvezető 90 km/h-val ment. Ilyenkor bármelyikük részéről elég egy rossz mozdulat és…

             − A tévénézők ebből csak azt látják, és azt is kell látniuk, hogy mi is jól szórakoztunk a forgatás közben. Alapjában véve igencsak vidám emberekből áll a stáb, de amikor elkezdődik az autók mozgás közbeni felvétele, akkor inkább az összpontosításé lesz a főszerep, mert senki sem szeretné, hogy baj történjen. Veszélyes játék ez. Nagyon veszélyes – teszi hozzá Tordai.

 

Utómunka

− Öröm nézni, amikor Vígh Róbert keze nyomán a képek és a hangok egy nagyszerű egységgé olvadnak össze – mondja a befejező momentumhoz érve Tordai István.

              − Számomra ez a legjobb része a műsorkészítésnek. Ilyenkor Róberttel egy-két napra stúdióba vonulunk, már nincs rajtunk a fent említett teher. Először vágjuk a szöveges részt, hogy csak annyi maradjon benne, amennyit az idő megenged. Egy 6 perces autótesztnél, azaz videónál, nagyjából 4 és fél perces beszéd maradhat, hogy aztán a többi időt a zenére vágott klippek foglalhassák el. Ezt a műveletet hívják finiselésnek. Ettől lesz egy anyag dinamikus és szórakoztató – osztotta meg velünk a „titkot” a producer-műsorvezető.

               Egy műsorban − mivel a SportVerda 45 perces műsoridejű − több autó is bemutatásra kerül. Ezeket az anyagokat is a fentiek szerint rakják össze, majd illesztik egymás mellé úgy, hogy az adásmenet is izgalmas legyen, ne csak a benne lévő blokkok. Ha kész a teljes adás, akkor Róbert adathordozóra (kazettára) kiírja, amit aztán a Sport TV-nél leadnak átvételre. Ott megtekintik, és ha megfelel, akkor átveszik, hogy aztán különböző időpontokban levetítsék a TV nézőknek a Sport TV mindhárom csatornáján – a Sport1, a Sport2 és a SportM képernyőin.

Radics Márk