A japán autómárkák története
Luxus keletről
A japán autógyárak professzionalizmusát jelzi, hogy két évtized alatt olyan nagynevű prémium márkához zárkóztak fel, mint a Mercedes-Benz. A németeket azért is érinti kellemetlenül, mert nemcsak utolérték őket, hanem a távol-keleti márkákat már a vásárlók is velük egyenrangú ellenfélnek tekintik.
Érdemes a háttérrel kezdeni az Acura, Infiniti és a Lexus megismerését ahhoz, hogy jobban megértsük mit ért el a három márka a két évtizedes létezése alatt. Az egyik ellenfelük a Mercedes-Benz, a cég alapítója az autó feltalálója is egyben, ezért az 1886-ban indult vállalat múltja sokat nyom a latba. A másik fontos tudnivaló a Mercedesszel kapcsolatban, hogy működése során végig prémium személyautókat gyártott. A sváb vállalat sokáig egyeduralkodó volt ezen a piacon és szinte minden gyártmányát etalonként kezelték.
Az első márka, amely kezdte elcsábítani a vevőket a csillagos márkától, az a BMW volt, amely a sportosabb kialakítású prémium autókat kínált. Mindez az 1970-es, 1980-as években történt. Akkoriban az Audi még az Opel presztízsével vetekedő, olcsó autókat készítő, VW leányvállalat volt, amit az autós szakmában nem tartottak különösen nagyra. Múltját viszont tisztelték az Auto Union révén. Amikor pedig az Audi élére Dr. Ferdinand Piëch, a Porsche unoka került, a bajor márka is a felemelkedő ágba került.
Az Acura fogadtatása pazar volt, az első nem teljes évben 52 869 darab jármű kelt el. Ezt tetézte, hogy az autós újságok a következő kérdést tették fel a tesztek után: „Ki mondta, hogy a német sportos luxusautók a legjobbak?”
Bő másfél évtizede ez a három nagy név uralkodik a prémium autóknál. Japánban azután ezek a cégek kerültek a célkeresztbe, amiket úgy értek utol, hogy nulla múlttal rendelkező luxusmárkákat hoztak létre. Ez egy elég merész, de nyerő vállalkozás volt, mert mára már a Lexus és az Infiniti az európai átlagember előtt is ismert márkák.
A háttér
Az indulás nem csak azért történt, mert a japánoknak új kihívás kellett. A célja az új márkák létrehozásának a még nagyobb profit elérése volt, ugyanis ebben az osztályban lehet a legnagyobb haszonnal értékesíteni a járműveket. A háttérről és az alaposságról a Lexus születési körülményei adnak információt. A Lexus elindítása és az első modell kifejlesztése egymilliárd dollárjába került a Toyotának.
A legelső lépeseket 1983-ban, a lehető legnagyobb titokban tették meg. A projekt F1 néven futott, ami a zászlóshajó egy kifejezést jelentette, ennek keretében precíz felméréseket végeztek az amerikai luxusautó vásárlók körében, hogy mit tartanak fontosnak és kívánatosnak. Ezzel párhuzamosan a formatervezők egy csoportját hivatalból elküldték Laguna Beach-be, a tehetős amerikaiak kedvelt kaliforniai tartózkodási helyére. A feladat az volt, hogy vegyék fel, éljék át a leendő vevők életstílusát, gondolkodását, nézzék meg alaposan melyek a szokásaik, hol laknak, élnek és milyen tárgyakat vásárolnak. Eközben elkezdték összeállítani a fejlesztő csapatot, ami 60 formatervezőből, 24 csapatra felosztott 1400 mérnökből, 2300 szerelőből és 220 segédmunkásból állt. Ők tervezték meg és állították össze kézimunkával az első 450 darab prototípust, amit a teszteléseken használtak.
A luxusmárka ötlete Eiji Toyodától származik, aki a Toyota gyár vezetője volt, az F1 projekt célja pedig, hogy a világ legjobb autóját létrehozzák. Az autó fejlesztési munkálatai gőzerővel folytak, miközben a márkanév körül is lázas próbálgatások történtek. 1986-ban felkérték a prémium és luxus termékekre specializálódott Team One csapatot, hogy legyen segítségükre az imázsépítésben. A névválasztásban a Lippincott & Margulies céggel dolgozott a Toyota, amely első lépésben 219 névre szűkítette a szóba jöhető márkaneveket. A kiválasztás úgy történt, hogy volt akkoriban egy tévésorozat, a Dinasztia, amely a később indult Dallas-hoz hasonlóan igen sikeres volt. Annak volt az egyik női karaktere Alexis Carrington. A keresztnevét vették alapul, amiből elhagyták az A betűt és kicserélték az i-t. A végeredmény a Lexus lett. A szót eredeztetik még a luxus és az elegancia szavak összevonásából is. A stilizált L betű a Molly Design és a Hunter Communications munkája. Nagy vonalakban erre költötték el az egymilliárd dollárt, ami most is jelentős összeg, de akkoriban felfoghatatlan mennyiségű pénznek számított.
A Lexus
A beruházás végeredménye a Lexus LS400 lett, amelyet úgy reklámoztak anno, hogy egymásra állított pezsgős poharakat raktak a motorházára, amelyek a V8-as beindulását követően is rajta maradtak. Két dolgot kritizáltak az új autón, egyik az átlagos, majdnem jellegtelen külső, a másik, hogy kanyarokban túl puha a rugózása. Az első időkben volt egy kis műszaki probléma, amiből a Lexus a lehető legjobban jött ki, mert a 8000 autón, pár hét alatt kicserélték a problémás alkatrészt, még úgy is, hogy esetenként kimentek a tulajdonoshoz. A végeredménye ennek a hozzáállásnak, hogy a Lexus tulajdonosokat, a leglojálisabb vásárlóknak tartják, akik kitartanak a márka mellett. Nemcsak a csúcslimuzint hozták forgalomba, hanem viszonylag gyorsan elkezdték bővíteni a kínálatot, és így hódították el a vásárlókat a Mercedestől, Jaguártól és a BMW-től.
A Lexus-nál semmit sem bíztak a véletlenre: 1988 augusztusában elhívták Roger Penskét Japánba, hogy véleményezze a prototípust. Az egykori amerikai autóversenyző már akkor tulajdonosa volt jó néhány versenycsapatnak, autókereskedő hálózatnak, úgyhogy tökéletesen megfelelt a feladatnak.
A Lexus okosan dolgozik, a különféle kontinensekre egyedileg fejleszt autókat, például a Toyota Auris hibriden alapuló CT200h-t, amit csak Európában árulnak. A LFA-t minden kontinensen forgalmazták, a limitált példányszámban piacra dobott sportkocsi érdekessége a V10-es motor, de nála is izgalmasabb, hogy szénszálas műanyagból készült az autó egész karosszériája.
Az első
A Mercedes-Benz ellenfelének tekinthető Lexus a második a sorban, az első japán prémium márka az Acura. A sikerük nem véletlen: tízéves kutatóés fejlesztőmunka előzte meg az 1985 Ward’s Auto World konferencián tett bejelentést, hogy egy év múlva piacra lépnek az Acurával. A Honda prémium márkája jelenleg csak az Egyesült Államokban, Kanadában, Mexikóban, Hongkongban, Kínában és tavaly óta Oroszországban is kapható. A start 1986. március 27-én történt, az eredeti piac az USA és Kanada volt, az indulásáról annyit, hogy hatvan márkakereskedővel indítottak. Az első teljes évükben 109 ezer autót adtak el, amiből a Legend limuzin 55 ezer példányban kelt el. A felfutásról és az amerikai vásárlók luxusautó igényét jellemzi, hogy 1990-ben 138 ezer Acura fogyott, miközben az amerikai piacon ekkor 78 ezer Mercedes-Benzt és 64 ezer BMW-t adtak el.
A letisztult formavilágú, nyugodt hangulatú zen stílusban berendezett európai Infiniti autószalonokban mindenhol ugyanaza zene szól. Az ok egyszerű, az Infiniti európai központjában, a Genf melletti Rolléban választják ki a kellemes muzsikát, ami interneten keresztül jut el a szalonokba.
Ebben az esztendőben érkezett a felénk Honda NSX néven futó sportkocsi, amely felvette a versenyt az akkori Ferrarikkal. Ayrton Senna is tesztelte a világ legelső, nagyobb szériában alumínium karosszériával készülő autóját. A kocsi neve jól tükrözi ezt az új szemléletet, mert az új kísérleti sportautó szavakból származik. Az NSX szerepelt a Ponyvaregény című filmben is, a „megoldóember”, Mr. Wolf járt vele. Az Acura név eredetéről több verzió látott napvilágot, az egyik a San Franciscó- i NameLab céget említi, ennek a vállalkozásnak a terméke az Acura és a stilizált A betű, ahogy a Hondának pedig a H. E verzió szerint nincs pontos eredete a szónak, viszont jól hangzik és a megcélzott vevőkörnek elfogadható. A másik változat szerint az angol accurate (pontos) szóból eredeztetik.
A választék
Az Acura folytatta a választékának bővítését, sokszor úgy, hogy a Hondánál gyártott autókat formálta át, tette kényelmesebbé. Jelenleg hat modellt kínál, ezekből kettő a szabadidő- autó, a többi négykerekű, az Amerikában forgalmazott Honda Accord kisebb-nagyobb mértékben átalakított kivitelei. Az új NSX belsejét egy hölgy tervezte, a technikáról annyit, három villanymotor és dupla turbós V6-os motor gondoskodik a pazar menetteljesítményekről.
Az Infiniti
A Nissan luxusmárkáját 1989. november 8-án mutatták be az USA-ban, induláskor 230 kereskedő kínálta az Infinitiket. Első időkben és ma is a választéka megfelelt a Nissan kínálatának a jobb darabjaival. Azért szerencsére nem csak jelvényeket cseréltek az autókon a zen filozófiát hirdető márkánál. Az egyik legkarakteresebb modelljük a korábban FX néven, ma QX70 típusjellel futó szabadidő-autó. A jármű különlegessége a meglehetősen eredeti gömbölyded vonalvezetés és a nagy, 18, 19 colos kerekek használata. Az első generáció 2002-ben debütált, de a formája még ma is üdítően hat és eredeti.
Az Infiniti a közeljövőben lefelé bővíti az európai kínálatát. A már tanulmányként bemutatott Q30-as modell fejlesztése nagyon jól halad, az újdonság az Audi A3 konkurense lesz.
Mostanság kezdenek látszódni a Mercédesszel való együttműködés eredményei, megérkeztek például a 2,2 literes német dízelmotorok az autókba. Az európai választék két limuzinból áll, amelyek benzin- és dízelmotorral, plusz hibrid hajtással is elérhetők. A szabadidő-autókból kettő kapható, az előbb emlegetett QX70 és kistestvére a QX50, a vevők vásárolhatnak kupét, és az ebből kialakított nyitott autót is. A tengerentúli piacon kapható a QX60 és a szó szerint óriás QX80, amely a Nissan Armada szabadidő-autó luxus változata. Ennek a típusnak a három üléssorán tényleg elférnek heten.
Benedek Attila