Szigeti Ottó Tibor: Kigondoltam, láb nélkül hogy lehet autót vezetni kézzel!
Vezessen akadálymentesen!
Szigeti Ottó Tibor egy igen érdekes találmány birtokosa. 35 évvel ezelôtt közlekedési baleset érte, emiatt kezdte el kidolgozni azt a megoldást, amely lehetôvé teszi, hogy egy mozgáskorlátozott ember is gond nélkül tudja vezetni autóját.
„A mozgássérülteknek is lehet egy kis önálló mozgása!”
Ez a mechanikus segédberendezés egyik vagy mindkét lábat is helyettesíti. Az átalakítás után a gépkocsi hagyományosan is vezethető, garanciát, műszaki vizsgát sem befolyásolja, használata pedig percek alatt elsajátítható. A vállalkozó ma már több száz embernek okozott boldogságot találmányának segítségével.
Titkos módszer Szigeti úrnak hosszú évekbe tellett míg feltalálta segédberendezését, ezért a részleteket, hogy miként csinálja az átalakításokat, senkivel sem ossza meg! „Mindenki szenvedjen meg a saját találmányával!” − vallja a szakember.
− Mióta foglalkozik ezzel a tevékenységgel?
− 35 éve. Akkor történt egy közúti balesetem, amely után pár évig hánykolódtam, nem tudtam mit kezdeni magammal. Gépésztechnikus vagyok, és arra gondoltam, hogy az életem értelmes is legyen, hogy ezt a végzettségemet összhangba hozom a helyzetemmel. Valami olyat kell kitalálnom, amivel a mozgássérült sorstársaimat is tudnám segíteni. Kigondoltam, láb nélkül miként lehet autót vezetni kézzel! Elkezdtem ezzel foglalkozni. Nap mint nap nagyon sok időt töltöttem el vele, mire végül hosszú-hosszú évek múltával megszületett az első „remekmű”. Azután következtek a procedúrák egész sora (bizottságok, mérnökök), mindenhol mindenki kereste a különböző kifogásokat, de a végén oda jutottam, hogy mindenkinek és mindenhol megfelelt a találmányom. Mára már minden típusú autót mindenféleképpen át tudok alakítani. Akár a kezével, akár a lábával van probléma az illetőnek, vagy akár mindkettővel, akkor is meg tudom úgy oldani a dolgokat, hogy biztonságosan tudja vezetni a gépkocsiját.
− Említette, hogy közúti baleset érte. Ennek ellenére mégis fontos volt Önnek, hogy volán mögé üljön? Nem érezte azt, hogy nem akar többé autóba ülni?
− Nem volt ilyen érzésem! Egyrészt nem az én hibámból történt a baleset, másrészt a bezártságot csak úgy tudjuk leküzdeni, ha mindennapi életet tudunk élni. A mindennapi életben való részvétel, a helyváltoztatás csak a gépkocsival oldható meg. Így szabadon tudunk közlekedni, más segítsége nélkül.
− Azelőtt, hogy Ön ezzel elkezdett volna foglalkozni, nem volt más ilyen lehetőség? Mennyire egyedi ez a találmány?
− Ezeket a dolgokat én találtam ki! 35 évvel ezelőtt még létezett például a Verolex motor, amely egy csehszlovák gyártmányú motorkerékpár volt. Nyugaton is voltak még különböző lehetőségek, de azok megfizethetetlenek voltak, és többnyire ma is azok, egy magyar mozgássérült számára.
− Magyarországon egyedül Ön végez ilyen jellegű tevékenységet?
− Rajtam kívül vannak még néhány az ország egy-két részén, de tudni kell, hogy ez nagyon nagy szaktudást igényel, és nagy türelemjáték! Ám felemelő érzés azonban, ha valakinek látom az arcán a mosolyt, mikor beleül az általam átalakított kocsijába. Akkor tudom, hogy milyen jót tettem vele ezzel, és újra tud mozogni.
− Mennyi ideig tartott ezt kifejleszteni?
− Körülbelül öt év volt, mire eljutottam oda, hogy bármilyen autót, bármilyen módon át lehessen alakítani.
− Hogy képzeljük el, eleve hogyan tud működni így egy autó?
− Ha valakinek rossz az egyik vagy akár mindkettő lába, akkor a gépkocsijába egy olyan kézi szettet készítek, ami a lábakat helyettesíti, ugyanakkor kézzel működtetheti. Az átalakítás után, ettől függetlenül persze, ugyanúgy lehet hagyományos módszerrel is használni az autót.
− Milyen technika segítségével valósul meg egy-egy átalakítás, digitális vagy pedig mechanikus?
− Ez teljes mértékben mechanikus, azért is, hogy bárki részére javítható legyen, ha netalántán elromlik valamilyen alkatrész. Ne kelljen külső segítséget igénybe venni, szervízbe vinni, hanem ő maga is el tudja végezni a javítást.
Az autóvezetés a hétköznapi élet fontos része, ami biztosítja az önállóságot, megteremti a lehetőséget arra, hogy az egyén munkába járjon, találkozzon a barátaival és élvezze a szabadidős tevékenységeket.
− Automata váltóval működnek ezek az autók?
− Minden feladat a kezekre hárul, mert a két láb ki van iktatva. Így természetesen előnyös egy automata váltó, mert a gázt és a féket is kézzel működtetjük, és ha nem kell sebességet váltani, akkor kuplungolni sem kell. Egyébként bármilyen hárompedálos autót is át tudok alakítani, mert nem mindenkinek rossz mindkét lába. Ilyenkor olyan segédberendezést kap, hogy bármelyiket tudja helyettesíteni.
− Ha egy autó nem automata váltós, akkor azt először át kell azzá alakítani?
− Nem, az nagyon drága lenne. Vagy eredetiben érdemes venni, vagy pedig mechanikus kuplungot kap, ami megközelítőleg helyettesíti az automata váltót. A kuplungot kézzel működtetik, de emellett kell még váltani.
− Ha valakinek a keze rossz, akkor megfordítja az alkalmazásokat?
− Általában igen, hiszen van olyan ember, akinek a keze rossz és protézist használ. Akkor a kormánykerékre teszek egy olyan protézistartót, amibe belehelyezi a protézist és azzal tudja forgatni a kormányt. Ha viszont ép a keze, akkor egy forgatógombot helyezek fel a kormánykerékre, hogy azzal tudja tekerni jobbra-balra a kormányt 360 fokban.
− Volt-e ezeken felül nagyon különleges, egyedi megrendelés?
− Egyszer előfordult, hogy az illetőnek nem volt meg egyik keze sem, így csak a lábát tudta használni. Ez azután úgy lett megoldva, hogy lábbal váltott sebességet. Ez nagyon régen volt, egyrészt nem volt pénze automata váltós autóra, másrészt nem is igen lehetett még kapni. Ez egy nagyon komoly kihívás volt, és hetekbe tellett mire megtaláltam rá a megoldást, de sikerült.
Az angol car (autó) szó valószínűleg a latin carrus vagy carrum szóból ered, ami kerekes járművet jelent.Más elképzelések szerint a középkori angol carre szóból, ami kocsit jelent, vagy a karros-ból, ami egy gall szekér volt.
− Hogy képzeljem el, hogy kézzel vezérlem a féket vagy gázt: egy gombnyomás vagy egy kar segítségével?
− Egy mechanikus kar segítségével, oldható kötéssel van megoldva. A kormány mellett van elhelyezve egy kar, aminek mozgatása működteti az eredeti lábpedált.
− Hogy tudunk egyszerre kormányozni is? Könnyen megoldható?
− Az egyik kezünk az állandóan a gázon, féken nyugszik, a másik pedig a volánon pihen. Ha pedig kanyarodni akarunk, akkor ráhelyezzük a kezünket a kormányforgató gombra, és egy kézzel tudjuk 360 fokba jobbra-balra tekerni azt.
− Nehéz volt az engedélyeket megszerezni? Mi az, amibe belekötöttek, és aztán miért fogadták el mégis?
− Például, hogy a berendezés nem úgy húzza vissza a fékrudat, ahogy kellene, vagy valahová dupla rugót kértek, hogy tegyek inkább. Ilyen apróságokat javasoltak. Volt, hogy jogos volt a kifogás, volt hogy nem, de aztán mindent megoldottam.
− A KRESZ-t, a vezetés szabályait a berendezés valamilyen formában megváltoztatja? Külön sebességkorlátozást például be kell tartaniuk?
− Nem, nincsen semmilyen korlátozás, minden szabály ugyanúgy vonatkozik a sérült emberre, mint az épkézlábra. Minden ugyanúgy működik.
− A rendőrök egy-egy igazoltatás során elkérhetnek különféle engedélyeket?
− Igen, szoktak kérni. Van egy betétlap, amin fel van tüntetve a gépkocsinak a segédberendezés használata. Ellenőrizni szokták az okmányokat is, amelyen látható, hogy ki, hol és mikor végezte a munkát. Ha nem lenne ez a műbizonylat, akkor retorziót alkalmaznának az ellenőrzés során.
− Ha egy Olvasónk érdeklődik a segédberendezés után, milyen feltételnek kell megfelelnie, hogy átalakítható legyen az autója?
− Olyan megkeresésünk is volt már, hogy csak átmenetileg kellett az alkalmazás, tehát mindenre van megoldás. Az illetőnek eltört a lába, de olyan volt a munkája, hogy nem tudott otthon lenni. Ilyenkor jól jött a kézi vezérlés, és máris tudta vezetni az autóját. Amikor a lába rendbe jött egykét hónap után, akkor kiszereltette. Ha valakit olyan baleset ér, hogy le kell vágni például valamelyik lábát, akkor el kell menni orvosszakértőhöz, aki megmondja, milyen segédberendezést kell használnia. Ezt követően tud eljönni hozzám. Kap egy műbizonylatot, és minden további nélkül vezethet.
− Minden autó átalakítható?
− Igen. Van, amelyik egyszerűbben, de van, ami nem annyira, mint például a teherautók vagy mikrobuszok.
− Itt kell hagyni a járművet Önnél? Mennyi ideig tart egy munkafolyamat?
− Itt kell hagynia, mert azért ha reggel hozzáfogok, akkor is késő délutánra szoktam kész lenni. A legkomolyabb munka is egy napig tart.
− Ön miként látja a mozgáskorlátozottak helyzetét ma Magyarországon?
− Nagyon sötéten. El vagyunk nyomva. Kötelességeink vannak, de jogaink nagyon kevés. Minden hiányos. Első az, hogy az utca egyik oldaláról nem tudunk átmenni a másik oldalára, mert mindenhol járdaszegélyek vannak, és olyan magasak, hogy egyszerűen képtelenség kerekesszékkel közlekedni. Ebből induljunk ki. Nem tudunk bejutni a közintézmények 80 százalékába és nagyon sok helyre sem, mert nincsenek rámpák, feljárók. Szóval borzasztó ez a helyzet, és állandóan csak kitolják az elvégzendő feladatok határidejét. Itt nagyon komoly retorzióra lenne szükség! Ha a miniszterelnöknek a helyében lennék, azt mondanám, hogy fél éven belül mindenhol meg kell oldani a változtatásokat, és higgyék el, mindenhol meg is tudnák oldani. Sőt, még az anyagi ráfordítás is nagyon kevés lenne, csak nem törődnek vele. Ezért van az, hogy a mozgássérülteknek legalább a negyven százaléka a szobához van kötve, mert nem tudnak kijutni a lakásból! Pedig nekik is nagyon kellene egy kis kikapcsolódás!
Elérhetőség: Szigeti Ottó Tibor
Mobil: +36/30-922-2855
www.kezivezerles.hu
Radics Márk