Dr. Bors István Béla ortopéd-traumatológus szakorvos – és Borsach
Emberi testek ruhában és ruhátlanul
Aki orvosi egyetemet végzett, az a gyógyításra esküdött. Valamire, aminek alapja tudományos gondolkodáson nyugszik, ahol nincs helye a mellébeszélésnek és a pillanatnyi hangulati elemeknek. Fontos a koncentráció, a mérnöki pontosság, mert minden esetben és helyzetben a legfontosabb a beteg gyógyítása.
Dr. Bors István Béla végzettségét tekintve orvos, ám nem akármilyen szakember. Budapesten az Országos Gerincgyógyászati Központ, Budai Egészségközpont Gerincgyógyászati és Rehabilitációs Osztályának ortopéd-traumatológus, gerincsebész szakorvosa.
Ugyan a munkahelyén nem igen említi, de amikor hazatér és a családja mellett még marad némi kis ideje, akkor képeket fest és ruhákat tervez, nem beszélve az abszolút hallásáról, aminek köszönhetően nagyjából bármit képes eljátszani a zongorán.Vagyis másodállásban művész.
Lakásának alkotótermébe lépve mi mást is láthatnék, mint megfestett vásznakat, kinyomott festékeket palettán, ecsetek sokaságát, egy zongorát, megszámlálhatatlan művészeti és anatómiai könyvet, és előző századokból fényt, időt és tintát diktáló lakberendezési tárgyakat.
– Csalódnék, ha a képein nem fedeznék fel testrészeket vagy emberi szerveket, de amint látom ezekben nincs hiány. Főleg nőkhöz kapcsolódnak a témái?
– Rengeteg időbe, gyötrődésbe telt, amíg rátaláltam a saját stílusomra, a formára. Letisztultam, lecsendesedtem, és ezen belül egy olyan témát boncolgatok, feszegetek, ami szinte folyamatosan inspirál és kifogyhatatlan mennyiségű munkát ad talán egy egész életen át. A képzőművészetben régóta az egyik legszebb és legősibb téma az emberi test ábrázolása. Ennek ellenére sokan megbotránkoznak azon, hogy meztelen nőket festek vászonra, holott Botticelli vagy Tiziáno, a reneszánsz nagy mesterei már a 15–16. században megalkották a saját remekműveiket ebben a témában.
Az orvosi egyetemen végzett tanulmányaim mindenképpen adtak egyfajta anatómiai alapot és rálátást az emberi testre. Egy férfi számára minden esetben érdekesebb a nő, mint testi-lelki egység tanulmányozása, mint az általam jobban tipizálható, határozottabban karakterisztikus formavilágú férfi. A nők érzelmi-értelmi megnyilvánulásai vonalakban, formákban, térben és síkban számtalan kérdést vet fel és lehetőséget ad a válaszra is. Arra, hogy mindenki megtalálja a saját válaszát, ha képekben tud látni és képes olvasni a sorok között.
– Milyenek manapság a nők?
– Különböző életkor és kategóriák szerint lehet vizsgálni őket. A mai és jövőbeli nők jellemzéseként elmondható, hogy rettentően nagy különbségbeli szakadékok vannak. Az talán mindent elmond, hogy a tinédzser korosztályú lányok 70 százaléka foglalkozásként főállású celeb akar lenni. Ez kényelemes szerep, hiszen híresnek és szépnek lenni nem kis feladat, főleg ha még pénzt is álmodnak mellé. Persze a valós életben ez nem így van, egészen más a tapasztalati, életbeni helyzet, de a média ezt sugározza. Ez a média proletárforradalmának eredménye. Az otthonról hozott neveltetés és morál határozza meg, hogy ki milyen módon akarja ezt elérni. Majd van az a bizonyos 30 százalék, amely a klasszikus családanya modellt, a hagyományos karriert célozza meg. Ahogy aztán bekerülnek a felsőoktatásba, látnak újabb pályamodelleket, befutott nőket, és így egy részük kb. 25 éves korukra a karriert építő, klasszikus szingli létbe találja magát. A dolog persze nem ilyen fekete-fehér, vannak átjárások, vannak altípusok, de döntően egyik alapmodell sem kedvez a kissé utópisztikus, 30–35 évesen önálló, független, de ugyanakkor a családanyák és feleségek legjobbika cím eléréséhez. Vagyis van egyfajta káosz és ambivalens helyzet, mind a fejekben, mind a környezetben.
– Hogyan viszonyul a környezete az emberi testeket racionálisan gyógyító, ám művészként is kimagaslóan alkotó személyhez?
– Hát, nyilvánvalóan senkinek sem egyszerű, dehát kinek könnyű. Egy orvos-író sokkal elfogadottabb, mint egy orvosfestő. Ha valamiről nincs papírod, akkor az nincs is, és te sem létezel. Innentől csak nehezen kerülhetsz bele egy másik szakmai körbe. Előző korokban és még ma is jellemző, hogy a legtöbb nagy művész mást csinált vagy csinál főállásban, más az eredeti szakmája. Úgy mond pénzt keres, és csak szabadidejében alkot, ám ez nem ilyen egyszerű. Nem létezik ki- és bekapcsoló gomb az emberen. A tervszerű művész, a hétvégi alkot megerőszakolja magát, és innentől nem őszinte a történet.
2004-ben volt az első kiállításom „A műv én vagyok” címmel a Stefánia Palotában, ahol a 38 képből majdnem mindet megvették. Ekkor kicsit megijedtem, de hihetetlen érzés volt és egyben felfoghatatlan is. Ám később egyre inkább rá kellett ébrednem, hogy a „lírai absztrakként” emlegetett képeim valahogy mintha megelőznék a korukat. Itthon leültek a dolgok, megmaradt a hiperrealizmus és nonfiguratív absztrakt éles kategóriája, egy-két nyomelemmel. Külföld befogadóbb, merészebb, sőt talán értőbb közeg. Persze az itthoni baráti kör nagyon lelkes és támogató. A feleségem némely képemre csodálkozva néz, de elfogad, így, ahogy vagyok, remélem még sokáig. A rendelőben persze más dolgokra kell koncentrálni, ott nincs helye a művészetnek és az elvontabb gondolatoknak.
– A szülei miképpen szemlélték a szárnypróbálgatásait?
– Több generációs értelmiségi családból származom. Az édesapám Dunántúlról, azon belül is Balatonfelvidékről, az édesanyám meg Szabolcs-Szatmár-Bereg megyéből való. Az édesapám a ’80-as években, Győrben, amolyan korabeli sztár színész volt, mai szóval élve celeb, aki folyamatosan szerepelt a helyi tévében, újságokban. Így elég nagy nyomás, teljesítménykényszer nehezedett rám és a vegyészmérnök, közgazdász édesanyámra. Amikor megszülettem, édesapám – akinek apja együtt zenélt Tabányi István tangóharmónika művésszel – kijelentette, hogy nem lesz több művész a családban. Nyilván mert látta a pálya nehézségeit és meg akart óvni. Ennek ellenére az édesanyám, aki hajdan Barcsay Jenőtől tanult portrérajzolást, megvásárolta 4–5 éves koromra az első orosz gyártmányú gyerekzongorámat. Hamar kiderült, hogy abszolút hallásom van, így gyorsított ütemben elvégeztem Győrben a konzervatórium előtti hat éves zeneiskolát. Ám a komolyzene után elkanyarodtam – főleg, hogy a mutálás miatt nem ment az éneklés meg a szolfézs – a könnyűzene irányába, és barátaimmal sorra alakítottuk a klasszikus pincezenekarokat. Akkoriban nagyon sok győri festő megfordult a szülői házban, Tóvári Tóth István, Cziráki Lajos, Barabás László, és ha választhattam volna, bizonyára a festői pályát választom, ám édesapám azt mondta, legyen egy normális foglalkozásom, menjek orvosnak. Így íratkoztam be a győri Révai Miklós Gimnáziumba, majd 2001-ben a Semmelweis Orvostudományi Egyetem Általános Orvostudományi Karán szereztem diplomát.
Ortopédtraumatológus, gerincsebész szakorvos, ám másodállásban művész. Családja mellett ha marad némi kis ideje, akkor Borsach néven képeket fest és ruhákat tervez. Nem beszélve az abszolút hallásáról, aminek köszönhetően nagyjából bármit képes eljátszani a zongorán.
– Úgy, hogy közben nem kis eredményeket mutathat fel. Tudomásom szerint több tudományos munkájával igen jó eredményeket ért el. Mik voltak ezek?
– Két rektori pályázatot nyújtottam be, az egyiket 1999-ben, a degeneratív nyaki gerincbetegségek műtéti kezeléséről, ami második lett, míg a másodikat 2000-ben, a computer asszisztált gerincsebészetről, ami első díjat kapott. De igazából ezek nem nagy teljesítmények. A mostanság futó kutatási projektekbe jóval több energiát fektetek.
– Mit jelent valójában az ortopéd-traumatológus szakorvos kifejezés, és mik az Ön főbb tevékenységi körei?
– Az ortopédia a tartóés mozgató szervrendszer veleszületett és szerzett elváltozásaival foglalkozó orvosi tudományág. A végtagok csontjainak és izületeinek betegségei, az izombetegségek egy része, valamint a gerinc és a környező lágyrészek elváltozásai tartoznak e szakterülethez.
Az Országos Gerincgyógyászati Központban a főbb területeim közé tartozik a gerincbetegségek műtétes és nem műtéti, konzervatív kezelése; a gerincstabilizáló gyógytorna hatásfokvizsgálata; a Failed Back szindróma kutatása; a gerinc biomechanikája; a Sensolite fényterápia vizsgálata gerincbetegeken; a Spinal Mouse kutatási projekt valamint a gerincstabilizáló és fusios gerincműtétek kutatása. Az egyetemi évek alatt mindenki azt gondolja, hogy az idegsebészet és a szívsebészet a legnagyobb és legnehezebb orvosi munka, de aztán felnő és rájön, hogy létezik például a gerincsebészet is, ami egy önálló komplexitás, rengeteg társszakmával párosítva. Így nem véletlen, hogy a Gerincgyógyászati Központnak van külön pszichológiai részlege. A gerincbetegek néha kénytelek foglalkozást, életmódot váltani, aminek elfogadása, lelki feldolgozása nem minden esetben könnyű. A gerincbetegségek kialakulásában nagyon sok tényező játszik közre: genetika, környezeti-, szociális háttér, életmód, sport, testsúly, pszichés faktorok stb.
A betegek egy része fél a gerincműtétektől, eljön hozzánk sebészeti kezelésre, de már az elején elmondja, hogy nem akar műtétet, csak valamiféle jövőképet szeretne. A mi dolgunk az, hogy kivizsgáljuk és döntsünk, szükséges-e a műtét, és akkor megoperáljuk, vagy más módszereket, gyógymódokat ajánlhatunk. Nagy szerencsém volt, hogy az egyetem elvégzése után Dr. Varga Péter Pál támogatott és felkarolt, és 2001-től a Központban dolgozhatom.
Manapság egy orvos-író sokkal elfogadottabb, mint egy orvos-festő. A képzőművészetben régóta ábrázolják az emberi testet. Ennek ellenére sokan csodálkoznak azon, hogy meztelen nőket fest vászonra. Szerinte a nő, mint testi-lelki egység, sokszínűbben ábrázolható, mint a férfi. Első kiállításakor, a Stefánia Palotában, a kifüggesztett 38 képéből majdnem mindet megvásárolták.
– Hogyan kanyarodott az egyetem mellett vissza a festészethez?
– A ’90-es évek végén elkezdtem újra tudatosan festeni, és a hónam alá csaptam néhány képet, hogy egy-egy budapesti galériában hátha vásárolnak belőlük. Akkoriban dübörgött Magyarországon a hiperrealista, vagy inkább a fotórealista vonulat, ami a mai napig kimozdíthatatlan. Pedig nyugaton, főként az óceán túloldalán már túléptek ezen, pontosabban a helyére tették. A képző akadémista elvárásai, a mesterekhez való megkövetelt hasonulás kényszere, a szakmai hierarchizmus valahogy blokkolja a honi alkotókat. Innen a lemaradozás érzése. Mindenesetre akkoriban kirakták a képeimet több neves galériában, így például a Károly körúton lévő Mednyánszky Galériában és a Váci utcában lévő több más galériában is. Ami persze arra biztatott, hogy van értelme, folytassam a festést. Korábban többször találkoztam Szász Endrével, láttam festeni, a legnagyobb példaképem volt, igazi forradalmár, a tanítványának érzem magam. Mikor rossz irányzatot erőltettem, eszembe jutott mit mondott, mikor Ő maga is elkanyarodott az igazi „Szásztól”. Picasso csak annyit mondott neki, hogy „aki így tud kezeket festeni, az fessen kezeket”. Harmadik felesége, Lula asszony is a mai napig megpróbál támogatni. Ő fedezett fel újra, amitől ismét erőt kaptam. A közelmúltban Sopron egyik Wellnes Szállodájában, a Hotel Fagusban nyílt kiállításom, melynek anyaga Magyarország minden nagyobb városában kiállításra kerül majd. Pesten egy új sorozatot szeretnék Ártatlanságra Ítélve címmel, illetve két régebbi projektemet – a Women 21-et és a LOVE 33-at – külföldre szánom, itthon túl meredek lenne a téma.
– Milyen néven találhat rá a képeire a művészetbarát nagyközönség?
– Borsach néven írom alá a munkáimat. Leginkább vegyes technikával alkotok. Olajfesték, akril, paszta, ezüstés aranypor, lakk. A vásznaimra összetákolt lemezeket, farostokat erősítek, vagy éppen plexiüvegre festek. Most a LOVE 33 és a Women 21 sorozatokon dolgozom, 33 és 21 kép. Szerelem és nők. A felszín és a mélység. Ezekben közel 200 nő interjú és fotóanyaga kerül feldogozásra.
– Még nem is ejtettünk szót a divattervezésről. Kiknek és milyen ruhákat tervez?
– 1994-ben egy győri művészeti ösztöndíjjal sikerült kiutaznom Párizsba. Nemcsak képzőművészekkel találkoztunk és műveikkel, hanem a divat világba is be-bejárogattam. Káprázat és döbbenet. Azóta foglalkoztat a divat lüktetése és az abban rejlő kreativitás. Így kezdtem el szakkönyveket olvasni, és elmélyedni az outkotur stílusú ruhák világába. Nem is sejthető, hogy mi mindenben lehet újat mutatni, hogy nem elég divatrajzokat készíteni, figyelni a szabásvonalak alakulását, fontos, hogy a textúrák, az anyagok fejlődését is képesek legyünk követni. Jelenleg külföldre tervezek egy negyven darabból álló kollekciót, aminek vázlatai lassan már el is készülnek.
– Mindehhez a sokféle itthoni alkotó tevékenységhez töltekezésre, családi háttérre is szükség van?
– Mindenképpen! Bár az orvosi munka mellett nagyon kevés idő jut a családomra, azért megpróbálok minél több időt együtt tölteni feleségemmel, aki gyermekorvosként megérti az orvosi pálya szépségét és nehézségeit, és Benedekkel is, a másfél éves kisfiúnkkal. Sokszor érzem, hogy kellene még idő, vagy még egy belőlem. Remélem azonban, lesz majd egy olyan szakasza is az életemnek, amikor mindenre tudok elég időt és energiát fordítani.
Tábori Zsuzsa