A tanulás természete
Ismerik a mondást, „Tanulj tinó, ökör lesz belőled!” De hogyan tanul az ember, és mitől lesz az egyik módszer eredményes, míg a másik nem? Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy az amúgy sikeresnek mondott tanulási technikák sem vezetnek minden esetben eredményre. Akkor miként mobilizáljuk rejtett képességeinket, és fejlesszük, javítsuk deficites készségeinket?
Az idegrendszer legfontosabb feladata a külvilágból és a szervezetből érkező ingerek észlelése, feldolgozása, válaszreakciók kiváltása, szabályozása. Az idegrendszer felosztható központira (agy- és gerincvelő) és perifériásra (idegek, amelyek a központi idegrendszert kötik össze a test többi részével). Végső soron a központi idegrendszer felelős a szervezet belső egyensúlyi állapotának (homeosztázis) fenntartásáért, valamint a külvilághoz való alkalmazkodásért. Ennek az alkalmazkodásnak az alapja a tanulás, ami nem más, mint a viselkedés viszonylag állandó változása, amely gyakorlás és tapasztalatszerzés révén jön létre. Az érzékszerveink közvetítésével a külső, illetve belső világunkból kapott információkat az idegrendszer segítségével kódoljuk és emlékezeti rendszerünkben tároljuk, ahonnan – amikor szükséges – előhívjuk. Már itt is láthatjuk, hogy a hatékony „tanulás” és a megtanultak eredményes használata függ az észleléstől, érzékeléstől, a kódolástól, a tárolástól és az előhívástól. Ugye, hogy nem is olyan egyszerű ez a tanulás és az ismeretek alkalmazása?!
Ha tanulásról beszélünk, akkor képességekről és készségekről is szót kell ejtenünk. Ezek pedig olyan csodálatos adottságok, amelyek segítik esszenciális lényünk kiteljesedését, életfeladatunk megvalósítását, megalapozzák a problémamegoldást és így mindennapjaink eredményességét. Az észlelés, illetve érzékelés pontosságát, az észlelt ingerek mennyiségét és ezek tudatosulását nagymértékben befolyásolják érzelmi állapotaink (babára vágyva állandóan állapotosokat látunk az utcán, vagy ha a gyermekünk kosarazni szeretne, bizony a bevásárlóközpontokban mindenhol kosaras cuccokat fog meglátni és mutogatni nekünk), hitrendszereink, az érzékszervek egészségi állapota, a figyelem irányításának- és tartásának képessége, valamint energetikai állapotunk és fáradtságunk/frissességünk mértéke.
A kódolásnál nagyon fontos, hogy minél több kódot alkalmazzunk az emlékezeti rendszerben a „tapasztaltak” rögzítésére. Egyrészről, minél több ismeretet szerezzünk érzékszerveinken keresztül és kódoljuk az információkat. Hagyományosan ötféle érzékszervet, így ötféle érzékleti modalitást különítünk el (hallási, látási, szaglási, tapintási, ízlelési). Másrészről az edukineziológiából ismert „teljes aggyal tanulás”-hoz szükséges három dimenziónak a funkcionális egyensúlya is elengedhetetlen (a két agyféltekének, az agykéregnek a kéreg alatti területekkel és a homloklebenynek /tudatosság, koncentráció/ a nyakszirtlebennyel /emlékek/ való integratív működése).
Mindenkire jellemző egy tanulási stílus miszerint vizuálisan, auditívan vagy kinesztétikusan kódol inkább, ugyanis kevesen vannak, akik a három dimenziót összehangoltan tudják használni. A domináns kódolási stílusra mindenképpen fordítsunk figyelmet, amikor gyakorlunk, memorizálunk (pl. a kinesztéziás járkálva tanulja a verset), de természetesen fejlesszük a többi kódolási stílust is!
Könnyen oldható tanulási blokkok:
- vízhiány – tanulás előtt és közben igyon szénsavmentes vizet!
- érzelmi blokkok (túlzott saját vagy mások elvárásainak nyomása, félelmek, szorongások, depresszió stb.) – vegyen igénybe érzelmi stresszoldást!
- mozgáshiány – tanulás előtt, illetve amikor elfárad, végezzen 6-6-6 pár keresztbelendítést, azonos oldali kéz-láb lendítést, majd megint keresztbelendítést (agytekervények „mozgósítása”), illetve sportoljon, mozogjon többet!
- táplálkozási gondok – az egyoldalú vagy egészségtelen táplálkozás hozzájárul a hiperaktivitás, a figyelemzavar kialakulásához, és az agresszivitás fokozódásához; táplálkozzon egészségesen!
Vajon Ön vagy gyermeke milyen tanulási stílussal bír?
Ennek megállapításához egy grafitceruzára és egy sima papírlapra van szükségünk. Majd rajzoljunk (gyermekünk esetében kérjük meg, hogy egy határozott mozdulattal rajzoljon) egy fekvő nyolcast balra felfelé kezdve, és nézzük meg, hogy a bal és jobb hurok egyforma-e. Ha nem, akkor jobb (intuitív, holisztikus, kreatív) vagy bal (logikus, analitikus, verbális) agyfélteke dominancia áll fenn. Ha a vízszintes középvonal alatt nagyobb a nyolcas, akkor kinesztétikus, ha felette, akkor pedig vizuális, amennyiben vízszintes irányban lapos, nyújtott a nyolcas, akkor auditív. Ha a nyolcas minden irányból szimmetrikus, akkor a három dimenzió optimálisan működik, így a kódolás hatékonysága maximális, míg ha perecet rajzolunk, akkor a két agyfélteke együttes működése szétesett és alulműködik. Természetesen minél több dimenzióban kódolunk és minél több modalitásból szerezzük és tároljuk az információt, annál könnyebb és gyorsabb az előhívás.
A hatékony tanulást és a képességek, készségek kiaknázását segíti elő az EDU-K (Brain Gym). A kineziológiának ezen ága, ahogy azt az előző számban már bemutattuk, a hangsúlyt a test és az agy, a két agyfélteke és az agy egyéb dimenzióinak összehangolására, a látás és hallás energetikai kiegyensúlyozására helyezi. A Brain Gym olyan speciális mozgások sorozata, amely aktiválja az agyat és a test többi részét a tanulás sajátos készségeihez. Az EDU-K a mozgásgyakorlatai által biztosítja az agyféltekék integrációját, így facilitálva az idegi kapcsolatok kiépülését, az agyterületek harmonikus együttműködést, amelynek következtében a tanulási eredmények, a koncentráció és a magatartás is javul, ráadásképpen gyermekek megízlelik azt is, mit jelent az, hogy „élvezettel tanulni”.
Dennison, a módszer kidolgozója szerint „a mozgás az élet kapuja”. Élni mi felnőttek is szeretünk. A szó gyakorlati és átvitt értelmében is azt jelenti, hogy mi is folyton tanulunk, így a felnőtteknek is sokat tud segíteni ez a módszer a gyakorlatok, illetve a balanszok korrekciós hatásai által. A balansz egy olyan ötlépcsős módszer, amely során ismerős mozgásmintákkal (középvonal mozgások, energetizáló és nyújtó gyakorlatok), elmélyítő technikákkal (pl. Cook-csomó) vagy az agy dimenzióinak behangolásával strukturáljuk az újonnan „tanultakat”, tapasztaltakat. Így új idegpályákat nyitunk meg, s ezáltal az élet egy más minőségét (nyugodtabb, összpontosítottabb, boldogabb) leszünk képesek megtapasztalni. Az EDU-K segítségével biztosítani tudjuk a testi, lelki és szellemi képességeink egy életen át tartó optimális működését azáltal, hogy létrejön a „teljes aggyal tanulás”, ami egy olyan „tanulási módszer”, amely az egyén összes képességét felhasználja azon emlékekhez, tapasztalatokhoz, készségekhez való hozzáférés által, amelyek az optimális fejlődéshez szükségesek. Így az EDU-K képesség- és készségfejlesztésével könnyebben tanulunk, jobban meghalljuk saját belső hangunkat, szótértünk magunkkal és másokkal, és perspektivikus látásmóddal éljük életünket.
Ami a tiszta víznek a fizikai testünkre gyakorolt hatását illeti, már magazinunk e havi számában olvashatott a Szűrjük a vizet című cikkben. Most Olvasóim figyelmét a víz információhordozó és „információtisztító” természetére szeretném felhívni, mivel mind a termékenység, mind a hatékony tanulás szempontjából fontosak és a kineziológiában központi jelentőségőek. Hallott már Emotonak a víz kristályszerkezetére irányuló vizsgálatairól? Kutatásainak köszönhetôen ma már tudjuk, hogy negatív érzéseink, gondolataink a kristályszemcséket amorffá, csúnyává alakítják, míg a pozitívak csodálatossá. Mivel az emberi szervezet 70%-a víz, bizony minden egyes gondolatunkkal befolyásoljuk fizikai testünk mikroszkopikus szerkezetét és így annak működését! Soha ne aggasszon magára vagy gyermekére negatív cimkéket!
Saját gondolataink önbeteljesítő jóslatokként történő valóra válása a pszichológia számára sem ismeretlen. Így ha a Pygmalion-effektust hatékonyan kívánjuk felhasználni, gondoljunk Emoto csodálatos kristályfotóira és programozzuk magunkat „termékenynek”, „sikeresnek”, „okosnak”, kimosva így negatív „önarcképeinket” és hitrendszereinket. Juttassuk az új programokat a szervezetbe gondolatainknak a sejtplazmában levő vízre gyakorolt, kristályszerkezet-átalakító mechanizmusai által.
A sors iróniája, hogy pont azok az intézmények, amelyek a termékenységet hivatottak támogatni, erősítik meg a párokban a „meddőség programjának installációját”. Bizony nagyon sok pár szenved attól, hogy a meddőségi központokba járva megmérgezi lelküket és gondolataikat az intézmény neve, mint valamilyen értéktelenségi billog. Talán célravezetőbb lenne ezen centrumokat Termékenységi Központoknak vagy legalább a pároknak így nevezniük őket. Ha a tanulásra, tágabb értelemben a tapasztalatszerzésre gondolunk, bizony ott is nagyon gyakran – akár akaratlanul – pont a szülők, oktatók, tanárok azok, akik negatív megjegyzéseikkel és attitűdjeikkel „belebeszélik” a gyerekekbe vagy felnőtt társaikba az alkalmatlanság („rossz”, „buta”, „gyenge képességű” stb. vagy) gondolatát, érzését, ezzel amorffá téve a sejtplazmát és gátolva a tanulás hatékony folyamatát. Már azzal is sokat tehet magáért, ha vágyait, elvárásait, céljait ennek megfelelően mindig pozitívan fogalmazza meg (programozott víz)!
Következő számunkban bemutatjuk a két agyfélteke feladatait és a tanulási nehézségek és zavarok sokféleségét. Nemcsak a gyermekeket érintő tanulási, hanem a felnőttekkel kapcsolatos működés zavarokról is szót ejtünk majd! Amennyiben megtisztelnek bizalmukkal, nagy örömmel válaszolok Önöknek kérdéseikre, amelyeket a mona@mmmonline. hu e-mail címre legyenek kedvesek megküldeni, illetve a www.lehetosegekhaza.hu honlapon további érdekes információkkal is várom Önöket.